Redningsskøyta vil bli unik i norsk redningshistorie. Med sine 32 meter blir det den største redningsskøyta levert noen gang og bygges for å dekke svært utsatte havområder i nord.
02. aug. 2024 - Lisbeth Nikolaisen Drotz
- Redningsskøytene opererer der fiskerne har sin arbeidsplass, og bidrar til å redde liv og verdier langs vår kyst! Råfisklagets styre er enstemmige i at en ny stor redningsskøyte vil bidra til å øke sikkerheten for alle som ferdes langs kysten, og ønsker derfor å bidra til at denne blir realisert, sier administrerende direktør i Norges Råfisklag, Svein Ove Haugland. Sikkerheten til havs ligger naturlig nok også hans hjerte nær.
Redningsskøyten, som skal være stasjonert i Nord-Norge, skal dekke de utfordrende og utsatte havområdene der behovet for et slikt fartøy er særlig stort. I følge Redningsselskapet vil det nye fartøyet være godt rustet til å bistå store ulykker og masseevakueringer under svært krevende forhold.
Redningsselskapet forteller at den totale byggekostnaden for den nye havgående skøyten er estimert til mellom 140 og 150 millioner, og at de gjennom tidene har vært avhengig av store donasjoner fra enkeltpersoner, familier, bedrifter og fond og stiftelser for å kunne sette nye redningsskøyter inn i tjeneste. Så er også tilfellet denne gangen.
Så langt har Redningsselskapet mottatt en betydelig donasjon på 110 millioner fra Garmar Holding AS, et stort bidrag på 16 millioner fra Sparebankstiftelsen SpareBank 1 Nord-Norge og en donasjon fra Norges Råfisklag på 1 million til utvikling og bygging av den nye store redningsskøyta.
(Kilde: redningsselspet og havpuls.no)
Vi lager nye nettsider og dine tilbakemeldinger er viktig for at vi skal kunne lage en best mulig opplevelse for alle våre brukere.